Ce poate face EDI pentru relatiile tale cu furnizorii

Cand te gandesti la afacerea ta, la ce te gandesti? Te gandesti la clienti? Dobandirea unor relatii excelente cu clientii ar trebui, intr-adevar, sa fie printre aspiratiile si obiectivele oricarei companii, intrucat clientii reprezinta forta primara care propulseaza orice afacere de succes. Dar te gandesti oare si la furnizori?

Cu toate ca acestia sunt in culisele afacerii tale, furnizorii sunt la fel de importanti ca si clientii – si implicit relatia ta cu ei.

Sursa imagine: https://www.procurious.com/blog-content/2016/08/Supplier-Relationships.jpg

Mai jos vom elabora modurile in care gestionarea relatiei cu furnizorii este de importanta critica pentru afacerea ta, precum si rolul pe care EDI il poate avea in acest aspect.

La ce se refera gestionarea relatiei cu furnizorii?

In anii ’80 a aparut un nou concept care a adresat intocmai nevoia de a avea relatii armonioase si puternice cu furnizorii – acesta se numea ’managementul relatiei cu furnizorii’. In principiu, acesta descria nevoia de a gestiona eficient relatiile cu furnizorii prin intermediul unor strategii bine puse la punct.

Acest concept isi propune sa identifice si sa gestioneze potentialele riscuri din relatia cu furnizorii si, in final, sa le minimizeze prin urmarea unei serii de pasi de dinainte stabiliti. Primul pas pe care trebuie s ail faci este sa evaluezi riscurile asociate relatiei cu un anumit furnizor, al doilea pas este dezvoltarea unei strategii de business care sa includa si sa adreseze aceste riscuri, iar al treilea este de a implementa aceasta strategie.

Cum te poate ajuta un sistem de gestionare a relatiei cu furnizorii?

Gandeste-te un pic la produsele sau serviciile pe care le oferi, precum si la materiile prime si materialele de care ai nevoie pentru a le produce. Sa spunem ca dintr-un motiv sau altul, nu le-ai putea obtine de la furnizorul tau. Gandeste-te la impactul pe care acest lucru l-ar putea avea asupra afacerii tale. Ai putea sa finalizezi comenzile clientilor tai? Probabil ca da, dar cu o intarziere pe masura, dupa ce ai reconfigurat traseul si ai gasit un alt furnizor care sa iti poata oferi materialele de care ai nevoie.

Bineinteles, situatia ar fi la fel de dificila si daca ai fi tu furnizorul si ar trebui sa te bazezi pe comenzile catorva clienti, ai caror contributie nu este garantata pe termen nelimitat. Acestia pot avea obstacole financiare pe parcurs sau pot pur si simplu alege sa lucreze cu altcineva.

Care este metoda cea mai potrivita pentru a minimiza riscurile unei relatii cu furnizorii?

Un sistem pentru managementul relatiei cu furnizorii este, cu certitudine, instrumentul perfect pentru a minimiza potentialele riscuri.

Exista un exemplu care descrie perfect modul in care o relatie intre furnizor si clientul sau poate esua. GT, furnizorul Apple de componente pentru ecrane mobile a anuntat cu ceva timp in urma ca au o inovatie care permite Apple sa reduca din costurile de productie, si deci sa poate produce mai multe ecrane. Cei de la Apple au fost, desigur, incantati de oferta si si-au finantat masiv furnizorul pentru a incepe lucrul la conceptual mult laudat.

Cu toate acestea, imediat ce produsul a iesit de pe banda de productie a fost clar ca avea anumite defecte care stateau in calea finalizarii proiectului. Furnizorul a incercat sa resolve situatia pe cont propriu, de teama sa nu piarda un client atat de mare ca si Apple, in timp ce acesta din urma a preferat o abordare mai distanta, in care nu s-a intervenit foarte mult la locatie. In cele din urma, problema nu a fost solutionata, iar Apple nu a mai efectuat plata furnizorului, care a trebuit sa declare faliment. Tocmai de aceea trebuie sa existe o strategie clara privind relatia cu furnizorul.

Ce legatura are managementul relatiei cu furnizorii cu managementul lantului de aprovizionare?

Poti fi tentat sa crezi ca daca ai deja in functiune un sistem de gestionare a lantului de aprovizionare probabil ca esti acoperit si in ceea ce priveste relatiile cu furnizorii.

Din pacate, este o neintelegere pe care companiile de obicei nu incearca sa o descifreze. In primul rand, managementul lantului de aprovizionare acopera toate partile mobile care circula de la producator la retailer, si in cele din urma la consummator. Vorbim despre tot ce inseamna informatii, materiale si finante, si nu mai mult de atat. Relatia cu furnizorii trebuie gestionata separate, avand propria ei strategie. Prin operarea cu un sistem de gestiune a relatiei cu furnizorii obtii o vizibilitate mai mare la nivelul lantului de aprovizionare, o performanta crescuta a furnizorilor, precum si oportunitati noi de piata.

Ce efect are EDI asupra managementului relatiei cu furnizorii?

Pentru a atinge toate aceste obiective, nu trebuie sa scanezi piata pentru noi tehnologii. Dimpotriva, o astfel de tehnologie deja exista, iar gestionarea relatiei cu furnizorii este doar unul din efectele secundare la lista deja generoasa de beneficii pe care le are. Este vorba despre EDI – o tehnologie de care poate ai auzit deja.

Companiile care au implementat EDI au capacitatea de a eficientiza procesele, precum si de a comunica mai rapid si mai usor cu furnizorii. Sa spunem ca ai stabilit impreuna cu furnizorul sa iti faca special un anumit component.

Daca pana acum iti anuntai furnizorul printr-un email si sperai ca cineva sa il vada si sa actioneze in aceasta directie cat de repede posibil, acum ai certitudinea ca cerinta ta a ajuns imediat la furnizor. Prin intermediul instrumentelor cu care vine, EDI permite informatiilor si datelor sa circule rapid prin eliminarea discrepantelor de format (translatorul EDI traduce datele astfel incat sa fie lizibile ambelor parti).

EDI elimina riscurile pentru toate partile implicate, incluzand clientul, care nu mai este deconectat de la etapa procesarii comenzi, ci are acum informatii in timp real cu privire la livrarea produsului. De asemenea, va avea parte de o vizibilitate mai mare la nivelul lantului de aprovizionare. Clientii pot accesa aceste informatii pe cont propriu sau pot fi notificati chiar de furnizor, astfel incat sa poata reactiona in timp util si sa se reorienteze, daca este cazul.

Lista de beneficii continua

Performanta furnizorului este si ea imbunatatita datorita implementarii EDI, intrucat automatizarea faciliteaza trimiterea si receptionarea mult mai rapida si mai precisa a informatiilor. Astfel, nu este necesara reintroducerea informatiilor in sistem sau completarea manuala a facturilor de catre angajati. In schimb, acestia se pot docusa pe sarcini mai importante care sa creasca profitabilitatea.

In plus, toate avantajele aduse de EDI se pot traduce printr-o reducere a costurilor, oferita de catre furnizor clientului. Astfel, clientii pot cumpara mai mult si mai rapid, permitand si furnizorilor sa aiba mai putin stoc stagnant in depozite. In plus, furnizorii pot astfel si sa livreze mai rapid.

Daca esti furnizor si utilizezi EDI, vei avea mai mult mai multe oportunitati pe piata. Multi din marii retaileri existenti s-au adaptat deja noilor tehnologii, printre care si EDI, iar in majoritatea cazurilor vor lucra doar cu partenerii de afaceri care la randul lor implementeaza EDI.

Dupa cum se poate vedea, atat furnizorii, cat si clientii pot beneficia de pe urma unui sistem de gestiune a relatiei cu furnizorii, prin eficientizarea comertului dintre acestia. Prin implementarea EDI, compania ta isi va creste profitabilitatea si eficientiza procesele – in plus, isi va imbunatati si relatiile cu furnizorii. Daca vrei sa afli mai mult, da-ne un telefon si putem gasi impreuna o solutie care sa adreseze nevoile companiei tale.